Selamat datang ke blog : http://ibuzulkarnain.blogspot.my

Thursday 21 January 2016

Bayi selsema & alat penyedut hingus

As Salam


alat penyedut hingus, alat bersihkan hidung bayi,tips,hidung bayi,bayi selsema
alat penyedut hingus


Rimas kan bila tengok hingus anak meleleh leleh je. nak kne selalu lap, tapi bila nak kena lap selalu pun jenuh juga.Kita ni banyak keje lain lagi yang nak di kejor ye dok?haha. kang ke mulut pula pergi nya hingus tu. Saya nak sedut guna mulut direct di hidung baby x reti.Jenuh duk sedut sampai Zulkarnain nagis2 sebab rimas kot, ke sebab x tahan dah dengan bau mulut ibu dia ni hahaha, Jadi saya guna solution lain, saya guna alat penyedut hingus macam gambar kat atas tu. Memang senang dan rasa berguna sangat2 la beli alat penyedut hingus ni. Harga murah dan senang nak cari. Kat farmasi confirm ada.

Memang saya ada guna kaedah tradisional tuk sembuhkan selsema Zulkarnain, yang guna kunyit hidup tumbuk tu. Kalau tengok pada post saya yang lepas saya ada ceritakan cara tradisional untuk sembuhkan selsema bayi. Tapi untuk nak bagi  hingus tu mengering ambil masa sikit.kalau guna penyedut ni dalam masa beberapa saat je hingus yang de kat dalam hidung bayi masa tu, semua di tarik keluar. Kita pun rasa senang hati bila tengok baby kita selesa tanpa ada hingus.

Bila kita biarkan hingus terlalu lama dalam hidung baby, nanti akan jadi tahi hidung yang keras tu. Masa tu lagi kesian kat baby kita, sebab kita akan nampak dia kurang selesa ketika bernafas, lagi2 nya waktu dia tidur. X sampai hati beb nak biarkan. Tidur dia pun jadi tak lena. So lebih baik kita cepat2 buang hingus tu.

Cara menggunakan alat penyedut hingus bayi:-

*Hujung alat penyedut hingus yang berbentuk tirus tu masukkan ke dalam lubang hidung bayi. tapi jangan terlalu dalam sangat. takut tekanan udara tu boleh buat hidung bayi merah, melecet or sebagai nya 

*Hujung satu lagi yang ada bentuk macam bunga  tu masukkan ke dalam mulut kita.Kemam je ok, jangan kekoh (gigit) or kunyah lak hehehe

*Sedut seperti kita sedut makan siput sedut tu, tapi control sikit la..jangan beria sangat sedut tu or jangan kuat sangat. nanti baby terkejut. Kalau terkejut nanti bayi melalak pulak..dah melalak nanti lagi meriah la hingus meleleh kan :D

Nanti akan nampak hasil sedutan tu kat dalam bekas yang berbentuk tirus tu. yang best nye bila guna alat ni kita tak akan dapat rasa kemasinan hingus anak tu dalam mulut kita hehe. Dah siap buat operasi tu, cuci je alat tu kat aliran air paip, nanti hingus dalam bekas tu keluar ikut aliran air paip tu.kalau nak tiup untuk buang hingus tu dalam bekas tu pun boleh. tapi lepas tu still de sikit2 lagi hingus nya dalam bekas tu. so whateverpun basuh je la dengan air.

Sila ambil perhatian :-
Bila bayi anda sedang selsema, waktu mandikan baby tu jangan basahkan umbun2 di kepala tu.nak lebih senang,jagn basuh kpla buat semntara waktu. Ni petua orang tua2 supaya selsema cepat baik.


Selamat mencuba. Sesungguh nya yang baik itu datang dari ALLAH. Kita hanya mencuba, yang menyembuhkan itu KUASA ALLAH SWT. 

2 comments:

  1. Kesian kan kalau tgk anak selsema .Kita as mak mesti tak sampai hati tengok anak2 kecik selsema .

    ReplyDelete
  2. Anak saya sdng sesema ..tp gerun pla nk sedut

    ReplyDelete