Selamat datang ke blog : http://ibuzulkarnain.blogspot.my

Tuesday 19 January 2016

bayi batuk berkahak dan selsema

As salam semua..morningg!! :D

Ari ni ibu Zulkarnain ni excited sangat nak update blog pasal pengalaman menjadi ibu. First time ni mengarang cerita kat blog. debor lak rasa, ntah de respon dari orang lain ke idok, hehe. kalau x de pun x pe la..mungkin de je yang baca tapi x komen kan. yang penting ilmu pengatahuan yang ibu cuba sampaikan.

 29/01/2016 ni genap la anak ibu berusia 4 bulan. Anak ibu ni dah 2x kena batuk  berkahak sejak lahir..tapi kali ni agak lama nak sembuh, dah seminggu tapi x baik2 lagi.ibu mana yang x risau kan. ibu pun ambil keputusan bawak Zulkarnain ke klinik. untuk bayi yang berusia bawah 2 tahun doktor memang tak akan bagi ubat batuk. doctor bagi ubat titis sahaja. Nanti kahak tu akan cair dan keluar melalui najis bayi.




http://ibuzulkarnain.blogspot.my/



Cara menggunakan ubat titis ni :-
- 2 titis , 3 kali seari
-mula2 titiskan di lubang hidung sebelah kanan
-10 minit kemudian titiskan di lubang hidung sebelah kiri


Cara Tradisional:-

Mula2 kena batuk ritu ibu guna cara tradisional je, BAWANG PUTIH BAKAR + MINYAK ZAITUN sapu kat tapak kaki bayi. Tapi bawang putih jangan terlalu banyak ye sebab takut kulit bayi x tahan. untuk pengtahuan ibu2 bawang putih ni mengandungi SULFUR yang boleh MEMBUNUH VIRUS SELSEMA & BATUK .

Untuk selsema, boleh juga guna kunyit hidup.tumbuk kunyit hidup sehingga keluar air berwarna kuning.kemudian cebisan kunyit dan air itu sapu pada bahagian batang hidug bayi anda.Lakukan ketika bayi anda sedang tidur ataupun bedungkan dahulu bayi anda ok.Warna KUNING, KUNYIT HIDUP (CURCUMIN) bahan aktif utama MENGUATKAN SISITEM PERTAHAN BADAN dan mengandungi POLIFENOL(komponen bioaktif sedia diserap untuk kegunanan tubuh untuk membantu MENCEGAH tanda2 awal KANSER)

Selamat mencuba. Sesungguh nya yang baik itu datang dari ALLAH. Kita hanya mencuba, yang menyembuhkan itu KUASA ALLAH SWT. 


No comments:

Post a Comment