Selamat datang ke blog : http://ibuzulkarnain.blogspot.my

Wednesday 20 January 2016

Bayi dedor/demam dan alat penyukat suhu badan

As salam

Zulkarnain pernah 1 malam ni, tiba-tiba je dia dedor. Masa tu semua dah lena tidur..tiba2 saya terjaga sebab dengar macam Zulkarnain merengek. Mula2 ingtkan dia lenguh sebelah  badan sebab masa tu tidurkan dia dalam keadaan mengiring. Bila nak alihkan kedudukan dia,rasa badan dia agak panas. Cepat2 saya ambil alat penyukat suhu badan.



alat penyukat suhu bayi,bayi demam,termometer bayi,suhu tinggi
Alat penyukat suhu badan bayi dan dewasa


Memang suhu badan Zulkarnain lebih  dari 37.5 darjah celsius.Masa tu bacaan suhu badan Zulkarnain 37.9 paling tinggi. Alat ini bila suhu lebih dari 37.5 darjah celsius akan keluar lampu berwarna merah. Senang je nak guna alat ni, bacaan pun cepat je dapat. Alat ni saya beli waktu expo barang-barang bayi di SACC RM60++, harga asal RM100++. Berbaloi beli dan agak penting alat ni untuk kita sebenarnya.

Lepas je cek suhu badan Zulkarnain terus saya bukak kan baju dia. Hanya pakaikan dia seluar pendek je.Yang penting pusat dia x terdedah dengan angin supaya x kembung perut.Dalam masa yang sama saya terus kejutkan suami, mintak tolong dia ambilkan air dan kain tuala kecil untuk letakkan di dahi dan dada Zulkarnain. Teknik ni saya tiru masa jururawat HB Sg.Buloh buat waktu bayi demam supaya suhu badan cepat turun.

Selamat mencuba. Sesungguh nya yang baik itu datang dari ALLAH. Kita hanya mencuba, yang menyembuhkan itu KUASA ALLAH SWT

No comments:

Post a Comment